Kundaliniyoga

Kundaliniyoga 

De flesta övningarna är relativt lätta att utföra, men kraftfulla och effektiva. Övningarna kombineras med andningstekniker, avslappning och ibland med mantran. Mantran är vanligt förekommande i meditationen som varje klass avslutas med.

Du tränar uthållighet, kraft, koncentrationsförmåga, ökar din medvetenhet och självinsikt. Du får en chans att slappna av, landa i dig själv och ladda ny energi. Du stärker dig fysiskt, mentalt och känslomässigt. Övningarna syftar till att skapa harmoni mellan kropp, sinne och själ samt ge ökad styrka så att du kan påverka din livssituation i positiv riktning.

När du är gravid

Det går utmärkt att göra kundaliniyoga när du är gravid. Det bästa är om du hittar en yogakurs speciellt för gravida. Annars är det viktigt att du meddelar läraren innan klassen att du är gravid så att du får veta vilka övningar du inte ska göra och vilka du kan göra istället.

När du har mens

Ge utrymme till det inåtgående, meditativa inom dig. Öva dig att vara i stillhet. Ta det lite lugnare med yoga under mens. Var varsam med ditt bäcken så att det inte blir överansträngt vilket kan leda till obalanser. Vissa övningar ska du inte göra: eldandning, dubbla benlyft, rotlås, stretch pose, skulderstående, bågen, plogen, kundalini lotus, kobran, kamelen, upp och nedvända övningar. Gör inga kraftfulla övningar som går direkt på underliv/ magmuskulatur. Inga magpump. Inga bakåtböjare (tyngd på bäckenet). Visualisera istället att du gör ställningen, sitt och meditera eller ligg ner och vila. Under klassen meddelar läraren vad du ska och inte ska göra.

Yoga ger dig chans att:

  • slappna av
  • landar i dig själv
  • ladda ny energi
  • skapa harmoni mellan kropp, sinne och själ
  • stärka dig fysiskt, mentalt och känslomässigt

Du är varmt välkommen att prova på en klass, yoga via Skype eller anlita mig till ert företag.

Håll dig uppdaterad genom att gilla och följ Yoga Takayama på Facebook och Instagram.

*Våren 2020 kom det fram flertalet vittnesmål om att Yogi Bhajan (han som i slutet av 60-talet, tog och skapade den form av kundaliniyoga vi utövar i väst, till USA) begått olika former av övergrepp och maktmissbruk mot personer i hans närhet och om mörkläggning inom kundaliniyogans organisation av detta. Han dog 2004, och de anklagelser som nu kommer fram ska ha skett på -70, -80 och -90- talet. Det är chockerande att en person begått så fruktansvärda brott, och som dessutom står i sådan stark kontrast till det den lärt ut. Jag blev väldigt chockad och illa berörd av detta och känner oerhört med offren. Jag tar starkt avstånd från hans beteenden. Jag hoppas att allt som kommit fram kommer leda till att det rensas upp och ur organisationen och i läroböckerna. Och att den glorifiering som vissa haft av honom kommer falla helt och hållet. Jag känner mig hoppfull att det nu kommer växa fram en kundaliniyoga som ställer sig fri från honom. Det som gjorde att jag började, och fortsatt, med kundaliniyoga var att jag märkte sådan stor och god effekt på mitt välmående och som jag även sett och hört att många andra fått uppleva. För mig har yogan och meditationen underlättat min vardag och gjort mig mer positiv och harmonisk. Jag har blivit tryggare, gladare och tycker mer om mig själv. 

Här kan du se/göra ett av mina favoritpass ”To Master Your Domain”.